Вече 40 години, на всеки 15-ти
септември, най-малките ученици в България пристъпват прага на своето училище.
Това са децата от Центъра за ранна рехабилитация на деца с увреден слух към СГБ. Той се помещава днес в столичната Детска ясла "Вълшебство" No. 35. Тук малките палавници се учат да развиват своя слух, да говорят, да разпознават
любимите играчки и да ги подават, когато някой ги поиска. И разбира се, да
играят. В Центъра децата играят дори когато учат. През изтеклите години оттук стотици
деца започнаха трудния път на израстването си.
Идеята за
обучение на деца с увреден слух от най-ранната им възраст идва от г-жа Цветана
Маринова от тогавашното Министерство на народното здраве - Социални грижи. След
командировка в Швеция, където е посетила детско заведение, работещо с малки
глухи деца и техните родители, тя се убеждава, че слухово-говорната
рехабилитация на деца под 3-годишна възраст е не само възможна, но и необходима у нас. И така с осъществяването
на тази хуманна идея се заема организацията, призвана да обединява и подпомага
хората с увреден слух – Съюзът на глухите в България. Министерствата на
просветата и здравеопазването по онова време са готови да съдействат, но не и
сами да организират звено за ранна рехабилитация, считайки че тези деца не са
техен контингент.
СГБ привлича специалисти, имащи богат опит в работата
с деца с увреден слух. Екипът се оглавява от г-жа Пенка Паскалева, ръководеща
до този момент Института за рехабилитация на деца с увреден слух към МНЗ.
Нейният опит като директор на сродно заведение и квалификацията, получена при
проф. Губерина в Загреб, ù позволяват за кратък срок да приключи с
оганизирането на Центъра за рехабилитация, и през учебната 1974/1975 година той
започва своята работа. За консултиращ аудиолог е поканен доц. Любомир Шишков.
Този богато ерудиран човек с голямо сърце до края на своя живот се грижи всеотдайно и с любов за
възпитаниците на Центъра. С децата работят още и Виолета Кръстева като групов
рехабилитатор и Роза Серафимова – аудиологична сестра.
Центърът
е оборудван с висококачествена и съвременна за времето си електроакустична апаратура, което позволява на
рехабилитаторите да провеждат обучението на съвременно ниво. След направено проучване за
разпространението на деца с увреден слух в страната, кьм Центъра за ранна
рехабилитация започва последователно разкриване на кабинети и в други градове –
Варна /1975/, Горна Оряховица /1976/ - закрит след 20 години, Плевен /1977/,
Хасково /1978/ и Стара Загора /1979/. Като първо учебно звено в обучението на
децата с увреден слух, Центърът има добрата възможност да постави основата на
интегрираното им обучение.
Петте му кабинета в страната са настанени в масови детски заведения, като децата са разпределени в групите на чуващите. Комбинацията от специално обучение и ежедневен контакт с чуващите връстници се отразява благоприятно върху общото развитие и резултатите от обучението на децата с увреден слух. Така се създават оптимални условия за последващото интегрирано обучение на децата с възможности и желание /от страна на родителите/ за това.
Петте му кабинета в страната са настанени в масови детски заведения, като децата са разпределени в групите на чуващите. Комбинацията от специално обучение и ежедневен контакт с чуващите връстници се отразява благоприятно върху общото развитие и резултатите от обучението на децата с увреден слух. Така се създават оптимални условия за последващото интегрирано обучение на децата с възможности и желание /от страна на родителите/ за това.
Ежегодно в центъра се рехабилитират 30-40 деца с
увреден слух от 1 до 3-годишна възраст.
Работата в Центъра за ранна рехабилитация протича в няколко основни направления:
Работата в Центъра за ранна рехабилитация протича в няколко основни направления:
· Издирване на деца с увреден слух,
като се поддържа близък контакт със здравните звена, имащи отношение към тези
деца.
· Слухово-говорна рехабилитация на
децата, която се провежда в условията на интегрирано обучение. Кабинетите са
настанени в масови детски заведения \Ясли и OД3\. Реално се осъществява
интеграция в двата ù аспекта - от една страна, децата с увреден слух растат и
се развиват в нормална среда, което им позволява да натрупват социален опит, а
от друга - и чуващите деца разбират, че децата с някакъв проблем не са много по-различни от тях и се научават да проявяват разбиране и толерантност. Комбинацията от специално обучение и
ежедневен контакт с чуващите връстници се отразява благоприятно върху общото
развитие и резултатите от обучението на децата с увреден слух. Така се създават
оптимални условия за по-нататъшно интегрирано обучение на децата с възможности
и желание /от страна на родителите/ за това.
· Работа с родителите, насочена към
включване на семействата на децата в рехабилитационния процес, като се
осигурява необходимото им обучение, литература, консултации.
· Осигуряване на постоянен лекарски
контрол - Центърът е в постянен контакт с УНГ-клиника на университетската
болница „Царица Йоана”, откъдето специалистите насочват кьм нашите кабинети
децата, минали през тях, и осигуряват консултации при необходимост.
Центърът
в София е база на СУ „Кл. Охридски” - катедра Дефектология, с която имаме тясно
сътрудничество не само при обучение на студентите, но и получаваме съдействие
за осъвременяване на методиките, които използваме. От 1997 година Центьрът
става пьрвото учебно заведение в България, което работи с деца с кохлеарни
импланти.
За нас
това беше голямо професионално предизвикателство, но ни донесе и удовлетворение
от реалните резултати, показани от децата. Главната цел при рехабилитацията
на децата с КИ е да бъдат научени да откриват, обръщат
внимание и разпознават новите за тях звукови дразнения, да разбират тяхното
значение и те да станат база за развитие на детската реч. Когато това става във
възрастта на естественото развитие на речта – от 1 до 3 години – децата успяват
да постигнат развитие в норма в рамките на 1 до 3 години след имплантацията.
Над 100 деца с КИ са обучавани или се
обучават в момента в Центъра и кабинетите му в страната.
Като
се има предвид постигнатото за тези 40 години, в които се провежда ранната
рехабилитация на деца с увреден слух, можем да направим реална оценка на
нейната ефективност. Крайният резултат е, че децата, минали през кабинетите,
достигат ниво на развитие, което им позволява да продължат по-ефективно
обучението си както в специализираното учебно завединие, така и с чуващите им врьстници в масовите
учебни заведения /особено при децата с КИ/. Има и такива, които завършиха или учат в момента
във висши учебни заведения.
Постигнатото
от нашите възпитаници през годините показва, че ранната рехабилитация като
комплекс от дейности, е мощно превантивно средство за недопускане на неблагоприятни
последствия от глухотата при децата. Тя е дала добър старт в обучението и развитието
на над 1000 деца с увреден слух от
цялата страна.
Светла Коралска
Ръководител на Центъра за
ранна рехабилитация
на деца с увреден слух към
СГБ
Няма коментари:
Публикуване на коментар